کاهش هزینه مدل‌سازی با پرینت سه بعدی – بخش اول

ساپورت در پرینت سه بعدی

عوامل و پارامترهای مؤثر در هزینه‌ی مدل‌سازی با پرینت سه بعدی – بخش اول

جهت اطلاع دوستان عزیزی که تمایل دارند فایل‌های طراحی شده خود را به مدل سه بعدی تبدیل کنند و هزینه ساخت با پرینترهای سه بعدی برایشان مهم است، نکات زیر را هنگام طراحی فایل در نظر داشته باشند تا بتوانند هزینه‌هایشان را مدیریت کنند:

  1. هزینه ساخت مدل با پرینت سه بعدی رابطه مستقیم با ابعاد و اندازه‌های مدل دارد و هرچه ابعاد مدل بزرگتر باشد زمان ساخت و مصرف مواد اولیه افزایش می‌یابد و در نتیجه هزینه ساخت نیز بیشتر خواهد شد.
  2. میزان بیرون‌زدگی‌ها و سقف‌هایی که در هندسه بعضی مدل‌ها وجود دارد باعث افزایش هزینه ساخت می‌شوند؛ زیرا برای ساختِ بیرون‌زدگی‌هایی که زاویه آن‌ها بیش از 45 تا 50 درجه است، نیاز به پایه‌هایی وجود دارد که به آن‌ها ساپورت گفته می‌شود. نقش این ساپورت‌ها جلوگیری از ریزش لایه‌های بعدی است که قرار است بر روی آن‌ها بارگزاری شوند. دقیقاً مانند داربست‌هایی که زیر قرنیزها قرار می‌دهند تا بتواند قرنیز را در موقعیت خود حفظ کند. در شکل زیر نمونه‌هایی از ساپورت‌ها در پرینت سه بعدی آورده شده است (ستون‌های نارنجی پررنگ).
  3. دقت مورد نیاز برای پرینت مدل‌ها هم از مواردی است که در هزینه ساخت تاثیر گذار است. دقت‌های ساخت با چاپگرهای سه بعدی به روش FDM معمولاً بین 100، 200 و 300 میکرون انتخاب می‌شود. انتخاب این‌که کدام دقت برای مدل شما مناسب است بستگی به ابعاد، ظرافت و پیچیدگی مدل دارد و هر چه دقت بالاتر باشد هزینه ساخت نیز افزایش می‌یابد. عمدتاً مدل‌های کوچک و دارای جزئیات زیاد با دقت 100 میکرون و هرچه مدل بزرگتر می‌شود از دقت‌های 200 و 300 میکرون استفاده می‌شود.

نکات دیگری نیز در رابطه با عوامل و پارامترهای مؤثر در هزینه پرینت 3 بعدی وجود دارد که در پست‌های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لینک همین مطلب در پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/B3IaKkWFUZj/?igshid=s7n7h60w51k2

لینک همین مطلب در کانال تلگرام:
https://t.me/kp3dprinter/36

ساپورت در پرینت سه بعدی ساپورت در پرینت سه بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *