پرینترهای سه بعدی به کمک زانوهای آسیب‌دیده می‌آیند

محققان موفق به تولید برخی ترکیبات غضروف مورد استفاده در زانوهای انسان با استفاده از پرینترهای سه بعدی شده‌اند. آنان می‌گویند می‌توان این مواد را به راحتی به زانوهای آسیب دیده تزریق کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، پژوهشگران دانشگاه دوک نوع جدیدی از مواد قابل استفاده برای پرینت سه بعدی را به کار گرفته‌اند که قابل تزریق به غضروف‌های زانوست.

به گفته‌ی آن‌ها این مواد از قوت، استحکام و همین‌طور قابلیت ارتجاعی مشابه با غضروف انسان‌ها برخوردارند و حتی می‌توان از آن‌ها برای جایگزینی منیسک پا استفاده کرد.

با توجه به انعطاف این روش می‌توان ترکیبات مختلفی را با استفاده از پرینترهای سه بعدی طراحی کرده و در درون زانوهای آسیب دیده به کار گرفت. البته مهم‌ترین چالش در این زمینه افزایش انعطاف‌پذیری این ترکیبات است و به این منظور نانورس‌هایی به ژل‌های پیش‌ساز مورد استفاده در ترکیبات یاد شده اضافه می‌شود. این کار باعث کاهش ضخامت این ترکیبات هم می‌شود تا آن‌ها راحت‌تر در داخل زانو به کار گرفته شوند. برای تهیه این ترکیبات بر مبنای شرایط زانوی هر فرد ابتدا اسکنی از پای وی تهیه می‌شود. انتظار می‌رود استفاده از این روش در آینده نه چندان دور در بیمارستان‌ها و محیط‌های درمانی آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *